pátek 20. února 2015

Recenze: Pavel Jansa - Krysy



Autor: Pavel Jansa

Název: Krysy

Edice: Původní česká detektivka

Počet stran: 256

Nakladatelství: Moba




Stručný děj: Místní majitel jazykové školy si žije poklidný život se svou ženou a dcerou Petrou. Jenže Petru se při návratu z diskotéky pokusí znásilnit syn jednoho velmi vlivného a bohatého muže. Její otec samozřejmě touží po pomstě. A tehdy mu nabídne pomoc tajemný pan Šándor, který mu nabídne že jeho dceru pomstí. Jenže bude chtít něco na oplátku. A nebude to jen tak něco..

Vyťukal jsem předvolbu jejího čísla. Slyšel jsem zvonění, ale nikdo se mi neozýval. Vyzvánění se opakovalo jednou, dvakrát, desetkrát a pořád nic..Nedalo se nic dělat. Slečna dcera se neměla k tomu, aby můj hovor přijala. Že by už spala? Tak jsem se zkusil ještě ozvat i na to neznámé číslo.
Ohlásil se mi zvučný baryton. ,,Policie České republiky, podporučík Šulc."
,,Cože?" vyjevil jsem se.
Příslušník se nejdříve nevzrušeným hlasem ujistil, že mluví opravdu se mnou, a pak mi sdělil, že moje dcera Petra měla nehodu.
,,Ne-ho-du?" slabikoval jsem nedůvěřivě.
Ano, nehodu. Musela být ošetřena v nemocnici. Hospitalizovali ji. A informoval mě, na kterém oddělení a ve které nemocnici ji mám hledat. On sám je tam ostatně taky, a i když je na odchodu, pokud se do špitálu vydám hned, počká na mě na místě. Otočil jsem se k řidiči, který na mě stále zíral s tázavým výrazem ve tváři.
,,Tak jedeme?" zeptal se netrpělivě. Taky by měl už rád po šichtě.
,,Jedem. A rychle. Ale ne ke mně domů, musíme okamžitě do nemocnice," houkl jsem nervózně a vyrazil jsem k zapakované audině.
Úryvek z knihy



Moje dojmy: Detektivky moc často nečtu. A od českých autorů už vůbec ne, protože jsem zastávala názor, že detektivky a napínavé příběhy lépe zvládají zahraniční autoři než našinci. Tahle knížka mě přinutila přehodnotit svůj názor.
Podle anotace by se mohlo zdát, že se celý děj knihy bude točit kolem Petry a jejího skoro-znásilnění. Tahle událost je pořádně rozebrána pouze ze začátku, pak už se rodina hlavního hrdiny jen trochu naťukne, ale hlavní roli tu má on a záhadný pan Šándor.
První jsem myslela že se pletu, tak jsem se ještě jednou začetla do knížky a opravdu to vypadá že za celou dobu nepadne křestní jméno, což je škoda. Nicméně hlavní hrdina je sympatický, měla jsem pochopení pro jeho výkyvy nálad i pro to všechno co musel udělat. Bylo až téměř groteskní, jak se snažil před manželkou utajit nehodu své dcery.
Šándor se ze začátku knihy zdál jako sympatický, hodný a ochotný mužík který by se pro druhé rozkrájel. A nejspíš to tak i mělo vypadat, aby pak přišlo pro čtenáře stejně jako pro hlavního hrdinu kruté vystřízlivění.
Další postavou která stoj za zmínku je určitě Aleš Brauner, který se bude objevovat téměř celou knihu a pořádně nám zamíchá příběh..
Kniha je psaná v ich-formě z pohledu hlavního hrdiny. To mám v detektivkách ráda, takže tomuhle bych nic nevytkla. Jen možná postavy mimo hlavního hrdiny mohli být trošku psychologicky propracovanější.


,,V každém lidském společenství všude na světě jsou ti, kteří mají a ti, kteří nemají. A všude na světě ti, co nemají, pochopitelně taky chtějí mít".
Strana 44

Celý příběh se točí kolem skupiny Deratizátorů, kteří chtějí zbavovat společnost takzvaných ..krys,, které dle jejich názoru nemají v naší společnosti co dělat. A bylo zajímavé si přečíst, jak by to asi vypadalo v Česku, protože já si takové organizace dokážu představit spíše někde v Americe.

Na knize mi dost vadily anglické fráze, které se objevují téměř na každých pěti stranách. I když je hlavní hrdina a jeho manželka vlastníky jazykové školy, prostě mi to tam vůbec nešlo. Do české detektivky, která je navíc zasazena do prostředí menšího města, to nejenže nesedělo ale působilo to spíše vtipně.

Uvědomil jsem si, že moje dcera bude asi ještě hodně dlouho dělit svůj život na dobu před tím a po tom. Opravdu je asi lepší o některých věcech zbytečně moc nepřemýšlet...
Strana 128


Příběh je zajímavý, jak námětem, ta svým prostředím. Nemá moc stran, takže velmi svižně odsýpá. Myslím, že tohle bude skvělá kniha nejen pro milovníky detektivek, ale i třeba pro ty co chtějí s detektivkami začít a nechtějí na poprvé nic náročného. Byla jsem tedy s knihou spokojená ale jeden bod musím dát dolů. Jednak za ty anglické výrazy a protože i když byla kniha napínavá, v detektivce bych přece jen ocenila trochu více akce a napětí. Jinak ale můžu knihu určitě doporučit.

4/5

Žádné komentáře:

Okomentovat